Meer en meer organisaties zijn actief op facebook. Hoewel bijna elke Belg ondertussen een account heeft op dit social media platform, worden de termen ‘pagina’, ‘profiel’ en ‘groep’ soms door elkaar gebruikt.

Deze drie statussen zijn nochtans heel verschillend in doel en werking, ze hebben ook andere implicaties op vlak van privacy. Vooraleer je op facebook aanwezig bent, is het dus goed om te weten welke vorm het beste bij jouw doelstellingen past. We zetten een paar verschillen kort op een rij.

Facebook pagina

Pagina’s worden gebruikt door merken, organisaties en beroemde personen om zichzelf bekend te maken en te profileren. Van een pagina word je geen ‘vriendje’ maar je wordt een fan of een volger door de pagina leuk te vinden. Pagina’s herken je door een vind-ik-leuk knop in de omslagfoto.

Een facebookpagina kan je vergelijken met een ‘digitale etalage’ van je werking.

Facebook profiel

Een persoonlijk profiel is eigenlijk een individu waarmee je ‘vriendjes’ kan worden op facebook. Vriendschappen impliceren wederkerigheid: je kan elkaar dus volgen en op de hoogte blijven van wat je vrienden posten en delen (afhankelijk van de privacy-instellingen).

Profielen herken je onder andere aan de knop ‘vriend toevoegen’ op iemand z’n omslagfoto.

Facebook groep

Groepen zijn een verzameling van facebookprofielen die onderling in interactie kunnen treden. Een groep kan beheerd worden door een profiel maar ook rechtstreeks aan een pagina gelinkt zijn. Groepen kunnen open, gesloten of geheim zijn.

Een groep herken je door de knop ‘lid worden’. Van sommige groepen kan je enkel lid worden op uitnodiging.

Wil je je verder verdiepen in dit medium? In onze mediatheek vind je een schat aan informatie over werken met social media.