Loading...
implementatie 2018-11-19T20:49:03+00:00

Implementatie

Het mag ondertussen wel duidelijk zijn: onlinehulp inzetten gaat over zoveel meer dan enkel over technologische ontwikkelingen. Het gaat eigenlijk vooral over mensen en over een proces van implementatie en verandering.

‘Proces’ betekent tijd, een tijd waarin de nodige stappen moeten gezet worden en alle betrokkenen liefst mee op de kar zitten. Wat ben je met het nieuwste hoogtechnologische snufje als niemand het gebruikt? De zoveelste mooie app waarvan geen enkele medewerker precies weet hoe die werkt? (en hem dus niet gebruikt)

Implementeren is cruciaal en is eigenlijk de sleutel om tot gedragen en effectieve verandering te komen. Het is vaak ook op dat punt dat organisaties zich vastrijden door niet genoeg in te zetten op de invoering van iets nieuws.

Onderstaande figuur geeft je al een basis-recept voor succesvolle verandering. In de documenten die we hieronder oplijsten, vind je meer informatie die je op weg kan zetten om een sterk proces te gaan met je organisatie, je medewerkers en vooral je doelgroep.

omgaan met verandering

veranderingsmodel van Knoster

Akkermans, H. (2014) Media-W. Praktische gids voor mediawijsheid in de hulpverleningsorganisatie
In: Provost, D. (2014) Wegwijzer Mediawijsheid in het sociaal werk. Berchem: Steunpunt Algemeen Welzijnswerk.

In dit hoofdstuk wordt gedetailleerd beschreven hoe een implementatietraject in een organisatie verloopt. De auteur zet netjes de verschillende rollen en aandachtspunten op een rij. Inhoudelijk gaat het over mediawijsheid, maar ook voor implementatie van andere onlinehulptrajecten is dit een uitstekende bron van inspiratie.

  Downloaden

Beelen, S., Bocklandt, P. Stas, K. & Van den Meerschaute, K. (2011) Onlinehulpkwaliteitsvol opstarten – zes bouwstenen.
In: Bocklandt, P. (red) (2011) Niet alle smileys lachen. Onlinehulp in eerstelijnswelzijnswerk. Leuven: Acco. p. 91 – 148.

In dit hoofdstuk beschrijven de auteurs via zes bouwstenen hoe online hulp kwaliteitsvol kan uitgebouwd worden: visie en positie van onlinehulp, draagvlak creëren, deontologische keuzes, medewerkersbeleid, middelenbeleid en een stapsgewijze aanpak.

Bestellen

Bocklandt, P. (2013) Ch@dvice Reflector – hulpmiddel bij het (verder) ontwikkelen van chathulpverlening rond seksueel misbruik.
Gent: Arteveldehogeschool.

Deze checklist is een hulpmiddel waarbij diverse relevante domeinen bij het implementeren van onlinehulp (in dit geval chathulp rond seksueel misbruik) bevraagd worden.

 Downloaden

Bocklandt, P. (2018) Quickscan voor onlinehulp in zorg en welzijn.
Gent: Arteveldehogeschool.

Deze quickscan is een hulpmiddel om snel een overzicht te krijgen van houvasten en valkuilen bij het implementeren van onlinehulp in jouw organisatie. Deze scan focust op 9 aspecten: visie op onlinehulp – onlinehulpaanbod – cliënten en onlinehulp – medewerkers en onlinehulp – hadware, software en internet – relaties en deontologie – strategische partners – promotiekanalen – kosten en opbrengsten.

 Downloaden

Bocklandt, P. (2015) Checklist voor de ‘overeenkomst’ tussen organisatie en cliënt i.v.m. het werken met een onlinedagboek
Gent: Arteveldehogeschool

In deze checklist komen alle deontologische aspecten aan bod die een organisatie zich dient af te vragen i.v.m. het opmaken van een overeenkomst met een cliënt omtrent het gebruiken van een onlinedagboek.

 Downloaden

Bocklandt, P. (2015) Checklist voor de ‘overeenkomst’ tussen organisatie en ICT-er i.v.m. het werken met een onlinedagboek
Gent: Arteveldehogeschool

In deze checklist komen alle deontologische aspecten aan bod die een organisatie zich dient af te vragen i.v.m. het opmaken van een overeenkomst met een ICT-leverancier omtrent het gebruiken van een onlinedagboek.

 Downloaden

Bocklandt, P., De Zitter, M., Saelens, C. & Saelens, S. (2013) Draagvlak, dromen en drempels voor onlinehulp in Vlaams welzijnswerk.
Gent: Arteveldehogeschool.

Deze brochure geeft een kader voor visie en positionering van onlinehulp voor welzijn en gezondheid, een inspiratieboom met kwaliteitscriteria voor onlinetoepassingen in welzijnswerk, kritische succesfactoren om meer onlinehulp in te zetten en een stappenplan om onlinehulp in de werking van de organisatie in te bouwen.

 Downloaden

Bocklandt, P. (2016) Mogelijkheden en aanbevelingen i.v.m. online hulp- en dienstverlening voor gedetineerden. Op weg met of zonder Prison Cloud op elke cel
Gent: Arteveldehogeschool

Dit rapport is het resultaat van een verkennend onderzoek waarbij 21 medewerkers en 88 gedetineerden prioriteiten en randvoorwaarden formuleren voor het inzetten van online hulp- en dienstverlening voor gedetineerden in gevangenissen waar Prison Cloud (pc op cel) beschikbaar is.

Downloaden

Bocklandt, P. (2014) Voorwaarden voor onlinehulp – ondersteunende perspectieven – implementeren van onlinehulp
In: Bocklandt, P. (red.) Bouwstenen voor een Vlaams Actieplan Onlinehulp. Leuven: Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, p. 107 – 148.

In deze hoofdstukken komen diverse aspecten van het implementeren van onlinehulp aan bod: tijd, medewerkersbeleid, financiering, ICT, werkplekaanpassingen, deskundigheidsbevordering, draagvlak creëren, plannen van onlinehulp. Al deze aspecten worden hier beschreven in functie van het formuleren van aanbevelingen voor onlinehulpbeleid.

Downloaden

Bremmer, F. (2014) Handreiking eHealth in de praktijk – tips en handvatten voor implementatie van eHealth in de GGZ.
Amersfoort: GGZ Nederland

Deze brochure gaat in op volgende thema’s: een plan van aanpak voor eHealth, financiering en bekostiging eHealth, de behandelaar als motor, online zorg vanuit cliëntperspectief, technologie en zorg in de toekomst.

 Downloaden

Claeys, H. (2014) Toekomstmogelijkheden blended hulp in CGG

In dit blogartikel focust de auteur op de uitbreiding van de mogelijkheden die het inschakelen van onlinehulp in face-to-facehulp kan betekenen. Daarbij gaat hij in op een aantal integratie- en reorganisatie-aspecten.

 Link

De Witte, N. A. J. & Van Daele, T. (2017) Vlaamse UTAUT-vragenlijsten. 
Antwerpen: Toegepaste Psychologie, Thomas More Hogeschool

Deze vragenlijsten willen organisaties en (geestelijke gezondheidszorg-)hulpverleners de mogelijkheid geven om meer inzicht te krijgen in hefbomen en potentiële hinderpalen bij de implementatie van technologische toepassingen, zowel bij zichzelf als bij (potentiële) cliënten. De vragenlijsten focussen vooral op het geloof, het vertrouwen en de ‘goesting’ om met online toepassingen aan de slag te gaan. De resultaten van dergelijke bevraging kunnen helpen bij het vormgeven van implementatie-processen en communicatie rond technologie in de geestelijke gezondheidszorg – maar zijn ook vlot toepasbaar in andere sectoren

 Downloaden

De Zitter, M., Saelens, S., Vlaeminck, H. & Vercaigne, C. (2011) Chathulpvorming binnen het OnlineHulpUitwisselingsPlatform 
Gent: Arteveldehogeschool

 In dit onderzoeksrapport worden zowel inhoud als aanpak van basis- en voortgezette vorming rond chathulpverlening van Vlaamse welzijnswerkorganisaties geanalyseerd.

 Downloaden

Meijnckens, L. (2016) Beter met eHealth in 60 minuten
Zaltbommel: Haystack

In dit boek leidt de auteur je in turbo in in de wereld van e-health. De definities worden op scherp gezet en er komen een heel aantal good practices naar  voor. De auteur lijst voor- en nadelen op en besteedt de nodige aandacht aan implementatie. Een ideale smaakmaker dus.

  Bestellen

Pelsmakers, L. (2015) Virtueel vrijwilligen – digitalisering in het vrijwilligerswerk.
Brussel: Politeia

In deze praktische brochure komen taken, selectie en begeleiding van online vrijwilligers aan bod. Er worden veel tips gegeven rond de randvoorwaarden van deze vorm van vrijwilligerswerk.

 Bestellen

Plaete, J., De Bourdeaudhuij, I. & Crombez, G. (2014) Haalbaarheidsstudie: een eHealth interventie voor gezondheidspromotie bij huisartsen.
Leuven: Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Dit onderzoeksrapport beschrijft de voorwaarden en haalbaarheid om via huisartsen een eHealth interventie voor gezondheidspromotie te lanceren. Zelfs al is de inhoud van het online aanbod prima, toch zijn er vele randvoorwaarden die de implementering ervan via de huisartsenpraktijk niet evident maken.

 Downloaden

Provost, D. (2016) Blended hulp
Berchem: Steunpunt Algemeen Welzijnswerk

In dit artikel omschrijft de auteur blended hulp als de combinatie van offline en onlinehulp. Een aantal belangrijke voordelen voor zorg en welzijn worden opgelijst.
De nodige skills van een goede (blended) hulpverlener én noodzakelijke randvoorwaarden op organisatieniveau worden geëxpliciteerd.

Downloaden

Steffens, R. & Sarrazin, D. (2015) Richtlijnen voor online interventies in selectieve drugpreventie.
Münster: Landschaftsverband Westfalen-Lippe

In deze brochure, die het resultaat is van het Europees project Click for supprt, worden concrete aanbevelingen geformuleerd voor kwaliteitsvolle webgebaseerde interventies voor drugpreventie aan jonge druggebruikers. Naast inhoudelijke aanbevelingen worden ook technische aspecten belicht en aandachtspunten geformuleerd voor interactieve onderdelen en instrumenten. Ook aan het bereiken van de doelgroep van jonge druggebruikers en het vergroten van de therapietrouw wordt belang gehecht. Hoewel geconcretiseerd naar drughulpverlening, bevatten deze richtlijnen ook veel aanbevelingen die nuttig kunnen zijn voor onlinehulp rond andere thema’s en voor andere doelgroepen.

 Downloaden

Timmer, S. (2015) eHealth in de langdurige zorg – de praktijk van de ouderen- en gehandicaptenzorg.
Houten: Bohn Stafleu van Loghum

In dit hoofdstuk geeft Saskia Timmer een overzicht van de kerntaken van een zorgverlener en bekijkt van daaruit hoe onlinehulptoepassingen daarbij een bijdrage kunnen betekenen.

 Bestellen

Timmers, F. & Bogaerts, K. (2015) Onlinedagboeken voor geestelijke gezondheidszorg, welzijnswerk en onderwijs – de gebruikers bevraagd.
Leuven: KUL

Deze presentatie bevat de presentatie van een bevraging van cliënten en hulpverleners van een onlinedagboek. Zowel hun verwachtingen, hun ervaringen als de resultaten komen aan bod.

 Downloaden

VAD (2016) Methodiek visieontwikkeling gebruik Online Tools.
Brussel: VAD: KUL

Deze tekst wil organisaties stimuleren om hun visie op en de positionering van onlinehulp te concretiseren. Creëren van een draagvlak, ontwikkelen van een visie en duidelijke doelstellingen naar voor schuiven zijn de eerste aandachtspunten in dit proces. Dit alles binnen een kader van noodzakelijke randvoorwaarden. Een handig werkinstrument dat geen voorgekauwde antwoorden biedt maar de juiste vragen stelt.

 Downloaden

Van Daele, T., Vansteenwegen, D., Hermans, D., Van Audenhove, C. & Van den Bergh, O. (2013) Implementeren van online en GGZ-interventies in de thuiszorg. Uitdagingen en mogelijkheden.
Leuven: Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Dit onderzoeksrapport beantwoordt drie onderzoeksvragen: Hoe staan thuisverpleegkundigen t.a.v. depressie bij patiënten en mantelzorgers? Kan een minimale interventie bijdragen aan het verhogen van competenties van verpleegkundigen in het omgaan met depressie? Hoe staan verpleegkundigen tegenover vermaatschappelijking van de zorg en tegenover e-mental health in thuiszorg en in huisartsenpraktijken?

 Downloaden

Vandries, T. & Nijs, D. (2015) Aan de slag met onlinehulp in (ortho)pedagogische settings.
Diepenbeek: UC Leuven-Limburg.

In dit e-book komen naast een overzicht van mogelijkheden voor onlinehulp in (ortho)pedagogische en jeugdzorgorganisaties vooral handvatten voor het implementeren ervan aan bod. Dit alles wordt ondersteund met overzichtelijke checkfiches een gevuld met audiovisueel materiaal. Het e-book wordt afgesloten met enkele reflecties over de toekomst.

 Downloaden

Van Hecke, J. & Dekelver, J. (2012) De organisatie wil starten met onlinehulpverlening. 
In: Van Hecke, J. (red.) (2012) Internet als methodiek in de jeugdzorg. Een extra taal. Antwerpen: Garant p. 62 – 75

In dit hoofdstuk gaan de auteurs in op een risico-analyse en veiligheidsplanning voor organisaties vooraleer ze met sociale media aan de slag kunnen gaan. Verder roepen ze op om te vertrekken vanuit het dagelijks werken met jongeren en zo te gaan zoeken welke online hulptoepassingen daarbij ondersteunend kunnen zijn.

 Bestellen

Wolters, W., Schalken, F., Tilanus, W. (e.a.) (2013) Voorbereiding en organisatie.
in Schalken, F. (red.) (2013) Handboek online hulpverlening. Met internet zorg en welzijn verbeteren. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum p. 70 – 170

In dit deel van het boek bespreken de auteurs diverse aspecten van het voorbereiden en organiseren van onlinehulp in de organisatie: implementeren, concept ontwikkelen, interactieve hulpvromen organiseren, techniek, veiligheid, recht, teksten schrijven en doelgroepen bereiken.

 Bestellen