Vlaamse scriptieprijs onlinehulp2019-03-25T19:35:23+02:00

Werkte jij dit academiejaar een bachelor- of masterproject uit over onlinehulp voor welzijn of gezondheid?

Dan kan je meedoen aan de Vlaamse scriptieprijs onlinehulp!

Met de Vlaamse Scriptieprijs Onlinehulp wil Flanders’ Care drie doelen realiseren:

  • Stimuleren van ontwikkeling van kennis over onlinehulpverlening voor welzijn en gezondheid.
  • Bundelen van deze kennis over onlinehulpverlening voor welzijn en gezondheid
  • Verspreiden van deze kennis over onlinehulpverlening voor welzijn en gezondheid

De Vlaamse scriptieprijs onlinehulp werd in 2018 voor de derde keer georganiseerd.
De voorwaarden tot deelname van de vorige editie kan je hier bekijken.

Terugblik op de Vlaamse scriptieprijs onlinehulp 2015

Negen studenten dienden een ontvankelijke kandidatuur in. (hieronder in alfabetische volgorde).

De ingezonden scripties kwamen uit diverse opleidingen: bachelor in de gezinswetenschappen, bachelor in de logopedie en audiologie, bachelor in de toegepaste psychologie, bachelor in de verpleegkunde, bachelor in het sociaal werk, bachelor in de vroedkunde en master in de wijsbegeerte en moraalwetenschappen. Onlinehulp dringt overal door…

Winnaar van de Scriptieprijs Onlinehulp 2015 werd Ann Neefs.

Terugblik op de Vlaamse scriptieprijs onlinehulp 2016

14 studenten dienden in 2016 een ontvankelijke kandidatuur in. (hieronder in alfabetische volgorde).

De ingezonden scripties kwamen uit diverse opleidingen: Agogische wetenschappen, Gezondheidswetenschappen, Kleuteronderwijs, Pediatrie en Neonatologie, Sociaal werk, Verpleegkunde, Voedings- en dieetkunde, Vroedkunde

Winnaar van de Vlaamse Scriptieprijs Onlinehulp 2016 werd Lise Switsers.

  • Bernard Benoot – Een analyse van chathulpverlening in het Vlaamse hulpverleningslandschap – HoGent
  • Elise Daemen – ManaMa in Succes – Gezondheidspromotie voor de moderne student in het hoger onderwijs – HoGent
  • Charlotte De Jaeger – De communicatie tussen de MMA en de anderstalige patiënt – Odisee
  • Emilie Holvoet – Ouderparticipatie op de afdeling Neonataal Intensieve zorgen – Odisee
  • Brooke Huyghe – Web-based interventies ter preventie van overbelasting van de mantelzorger van een persoon met dementie – Thomas More.
  • Naomi Lauwens – Verpleegkundige aandachtspunten in het gebruik van mobiele applicaties voor personen met een depressie – Thomas More.
  • Iris Lenglez – Effectiviteit van mobiele applicaties bij personen met een depressieve stoornis – Thomas More.
  • Carolien Luypaert – Invloed van sociale media op depressie bij adolescenten – oorzaak, preventie en behandeling – Arteveldehogeschool.
  • Nadia Luyten – Efficiëntie van e-learning tools bij levenslang leren in ziekenhuizen – Thomas More.
  • Larissa Staelens – Een auditieve beperking in de kleuterklas – Informatie en didactische tips voor in het regulier onderwijs – Howest.
  • Lise Switsers – Zelfzorgappllicatie – kwalitatief onderzoek naar de noden van personen met een bipolaire stoornis – VUB.
  • Tom Van Ransbeek – (Samen) online ziek – hoe beleving van reumaklachten betekenis krijgt gerelateerd aan sociale-media-ervaringen – UGent.
  • Liesbeth Vansant – MetAPPbool Syndroom – screeningsapplicatie ter preventie van het metabool syndroom – Thomas More.
  • Sarah Veuskens & Jessica Gouwy – Sondevoeding thuis: Do it Yourself! – UC Leuven-Limburg.

Terugblik op de Vlaamse scriptieprijs onlinehulp 2018

9 bacherlor- of masterprojecten werden dit jaar ontvankelijk verklaard. (hieronder in alfabetische volgorde).

Opvallend bij deze derde editie is dat – omdat het wedstrijdreglement het ook toeliet – er niet alleen klassieke verhandelingen werden ingediend, maar ook projecten waarbij het belangrijkste projectresultaat een praktijkgerichte website was.

  • Ine Berghman & Cindy Casier – Blij verwachten wordt verdriet. Een beschrijvende studie omtrent de informatiebehoefte van ouders na afwijkende prenatale diagnostiek. Kortrijk: Vives.
  • Kayleigh Brusseel – Help! Mijn vriend(in) verwondt zichzelf! – begrip en steun van peers bij zelfverwonding. Brugge: Howest.
  • Elise Bruynseels – Psychofarmaca bij zwangerschap: stop or go? Educatie aan verpleegkundigen rond het gebruik van psychofarmaca bij zwangerschap. Lier: Thomas More.
  • Jantien Debyser – ZHIJ: Wat hindert transpersonen in het dagelijkse leven en hoe kan de omgeving hierop adequaat reageren? Brugge: Howest.
  • Sien Mille – Faalangst, en wat nu? Een onderzoek naar de aanwezigheid van faalangst bij eerstejaarsstudenten aan Howest Campus SJS en het optimaliseren van het bestaande hulpverleningsaanbod. Brugge: Howest.
  • Paulien Pijpops & Loubna Lamkharrat, L. – Door de ogen van risico-zwangeren – wat is de perceptie van zwangeren met risico op hypertensieve problemen omtrent telemonitoring? Hasselt: Hogeschool PXL.
  • Marie Van Oost & Florian Cassier – Depressie in je omgeving: hoe ga je ermee om? Een taboedoorbrekende website: www.troep.link. Brussel: VUB.
  • Tina Ver Elst – We zitten op dezelfde lijn! Informatieve tool voor eerstelijnsverpleegkundigen over de perifeer ingebrachte centrale katheder en de midline katheder. Lier: Thomas More.
  • Annelies Wendrickx – Bloedserieus: ALL bij adolescenten, weg ermee! Bevorderen therapietrouw bij adolescenten. Lier: Thomas More – verpleegkunde